NABI ISA AS DIUTUS UNUK KAUM BANI ISRAEL

Nabi Isa dikaruniai mukzijat,di antaranya dapat menciptakan burung dari tanah, menyembuhkan orang buta, penyakit kusta dan menghidupkan orang yang mati dengan izin Allah, memberitahu apa yang dimakan dan yang disimpan di rumah orang dan turun dari langit ketika diminta oleh kaumnya. 

Nabi Isa menghadapi banyak rintangan dalam menjalankan tugasnya. Golongan munafik bani Israel merancang menangkap dan membunuh Nabi Isa. bagaimanapun, Allah menyelamatkan pesuruh-Nya dan orang yang mereka tangkap dan disangka Nabi Isa ialah seorang lelaki munafik. Allah mengangkat Nabi Isa ke alam ghaib (mikraj) Allah menerangkan di dalam Al-Quran yang bermaksud : “Adapun orang yang derhaka itu tiadalah mereka membunuh dan menyalib Nabi Isa hanyalah orang yang menyerupai dengan Nabi Isa yang tersalib.” Download Mp3 Alquran Surah Maryam dan PDF

Isa hanyalah seorang  Nabi utusan Allah. Kelebihan yang ada padanya tidak melebihi pemberian Allah sebagai mukjizat dan bukti kerasulannya. Justru tidak benar jika ada berpendapat Bani Isa itu ada sifat ketuhanan. Allah berfirman yang bermaksud : “Tidaklah Isa itu anak Maryam melainkan seorang rasul Allah (sebagaimana) rasul-rasul yang terdahulu daripadanya, dari ibunya seorang perempuan yang sangat taat; adalah kedua-duanya memakan makanan. Lihatlah bagaimana Kami terangkan kepada mereka tanda-tanda, kemudian lihatlah bagaimana mereka dipalingkan.” (Surah Maryam ayat 75) .

Tinggalkan komentar